با ما در ارتباط باشید

نحوه راه اندازی و اداره موفق یک کسب و کار

آنچه در این مقاله می خوانید:

صاحب یک کسب و کار بودن به معنای نظارت و مدیریت جنبه های زیادی از امور مالی گرفته تا رضایت مشتری و عملکرد کارکنان است. اما میلیون ها نفر هر روز این کار را انجام می دهند و حالا نوبت شماست که بدرخشید! ما به شما کمک می کنیم تا وارد طرز فکر یک صاحب کسب و کار شوید، عملیات خود را بهینه سازی کنید و با موفقیت کسب و کار خود را به یک شغل رویایی تبدیل کنید.

چیزهایی که باید بدانید

  • برای اطمینان از داشتن انگیزه و هوش لازم برای ادامه کار، به سراغ کسب و کاری بروید که هم به آن علاقه مند و هم در مورد آن دانش دارید.
  • قبل از اینکه روی سودآوری تمرکز کنید، مطمئن شوید که عملیات اساسی شما، مانند تجارت و خدمات مشتری، به طور روان اجرا می شوند.
  • برای ساماندهی امور مالی خود، تا جایی که ممکن است هزینه های خود را محدود کنید، اما در مورد کیفیت اولیه، میانبر نزنید.

تمرکز و ذهنیت

کسب و کاری را راه اندازی کنید که هم به آن علاقه مند هستید و هم در موردش دانش دارید

این دانش می تواند از تجربه کاری قبلی یا یک سرگرمی شخصی که برای تبدیل شدن به یک حرفه آماده هستید، حاصل شود. حتی اگر یک ایده تجاری از نظر تئوری بسیار سودآور به نظر برسد، تا زمانی که قلبا آن را دوست نداشته باشید، آن کسب و کار را راه اندازی نکنید. در حالی که سودآوری مهم است، اما به احتمال زیاد باعث نمی شود هر روز زودتر به محل کارتان بروید و به دنبال رشد کسب و کار باشید.

برای مثال، تصور کنید که تجربه قهوه درست کردن به عنوان باریستا یا گارسون را دارید و می خواهید علاقه خود به قهوه خوب را به یک کسب و کار کوچک تبدیل کنید. در این صورت شما از قبل دانش زیادی در مورد این صنعت خواهید داشت و می توانید نه تنها دانش خود، بلکه علاقه تان را نیز در کارتان اعمال کنید.

با یک هدف از پیش تعریف شده شروع کنید

در حالی که مزایای مالی مالکیت کسب و کار می تواند عالی باشد، اکثر صاحبان مشاغل موفق، کار خود را با هدف به دست آوردن پول شروع نمی کنند. برای راه اندازی کسب و کار خود، به یک هدف مشخص نیاز دارید. این هدف باید چیزی فراتر از پول باشد، مانند کمک به جامعه از طریق ایجاد شغل، حل مشکلی که در زندگی روزمره خود می بینید، یا دنبال کردن یک اشتیاق. این بدان معنا نیست که نباید برای سودآوری تلاش کنید، بلکه فقط به این معنی است که هدف اصلی شما باید دستیابی به هدفی بزرگتر باشد.

برای مثالِ کافی شاپ ما، هدف شما این خواهد بود که به هر مشتری یک فنجان قهوه عالی سرو کنید. همچنین، هدف شما می تواند ایجاد یک جامعه در کافی شاپ خود باشد، جایی که مردم بتوانند در آنجا با دوستان خود ملاقات کنند و وقت بگذرانند.

مشتریان خود را درک کنید

راه اندازی کسب و کار

قبل از شروع کار، کمی وقت بگذارید و تحقیقات بازار انجام دهید تا با مشتریان و صنعت خود آشنا شوید. همچنین باید به این فکر کنید که چه کسی محصول شما را خریداری می کند یا از خدمات شما استفاده می کند و بهترین راه برای جذب این جمعیت را بیاموزید.

در مورد کافی شاپ از خودتان بپرسید: آیا من سعی دارم “علاقه مندان جدی قهوه” را جذب کنم که حاضرند پنج دقیقه برای قهوه دمی خود صبر کنند؟ یا تمرکز من روی افرادی است که در راه رفتن به محل کارشان هستند و می خواهند یک فنجان قهوه برداشته و بروند؟ یا هر دو؟ درک افرادی که قصد خدمت رسانی به آنها را دارید، می تواند به شما کمک کند تا بهتر به آنها خدمت کنید.

به جای مقصد، یک قدم اول پیدا کنید

همیشه باید با یک مدل کسب و کاری شروع کنید که بتواند با بودجه کم و به سرعت راه اندازی و اجرا شود. بسیاری از کسب و کارهای کوچک با اهداف پر زرق و برقی شروع می کنند که به سرمایه اولیه و سرمایه گذاری زیادی نیاز دارد. با این حال، کسب و کارهای موفق مدلی خواهند داشت که در مقیاس کوچکتر قابل استفاده باشد. این به سرمایه گذاران بالقوه ثابت می کند که ایده شما راهی معتبر برای کسب درآمد است و شانس به دست آوردن سرمایه گذاری (اگر به دنبال آن هستید) را افزایش می دهد.

برای مثال، تصور کنید که در مثال ما، می خواهید یک عملیات بزرگ راه‌اندازی کنید که دانه‌های قهوه خود را تأمین، وارد، برشته و بسته‌بندی می‌کند و سپس در کافی شاپ‌هایتان به مشتریان فروخته یا سرو می‌شود. به جای اینکه به دنبال کمک‌های مالی هنگفت از سرمایه‌گذاران برای خرید همه این تجهیزات باشید، بهتر است ابتدا با یک کافی شاپ کوچک شروع کنید، سپس شاید سعی کنید دانه‌ها را تأمین و وارد کنید و از آنجا برای ساخت برند خود کار کنید.

شبکه حمایتی ایجاد کنید

یکی از مهم ترین بخش های مالکیت موفق کسب و کار، غلبه بر غرور و درخواست کمک است. بزرگترین منابع مشاوره شما، گروه همکاران تجاری و سایر متخصصانی خواهند بود که اهداف شما را به اشتراک می گذارند. خودتان را با افراد با دانش و موفق احاطه کنید و از ایده ها و اشتیاق آنها بهره مند شوید.همچنین به صورت آنلاین به دنبال نکات کلی کسب و کارهای کوچک باشید؛ اینترنت گنجینه ای از اطلاعات است. فقط مطمئن شوید که اطلاعات شما از یک منبع قابل اعتماد باشد.

یک مربی پیدا کنید

در این مورد، یک مربی خوب کسی است که قبلا یک کسب و کار موفق را اداره کرده یا در حال حاضر اداره می کند. یک مثال خوب می تواند یک عضو خانواده یا دوست خانوادگی باشد که در تجارت موفق بوده است. این مربی می‌تواند در هر زمینه‌ای به شما کمک کند، از نحوه مدیریت کارمندان تا پر کردن صحیح اظهارنامه مالیات. به دلیل اینکه دانش آنها از تجربه مستقیم به دست آمده است، آنها می توانند بیشتر از هر منبع دیگری به شما به صورت شخصی کمک کنند.در حالی که مربی شما مجبور نیست همان نوع کسب و کاری را که شما راه اندازی می کنید، تاسیس کرده باشد، اما این کار به شما کمک خواهد کرد.

برای مثال، در مثال کافی شاپ ما، بنیانگذار یک کافی شاپ دیگر بهترین منبع اطلاعات خواهد بود، اما یک رستوران ‌دار نیز می تواند کمک قابل توجهی به شما بکند.

عملیات کارآمد

در ابتدا فقط روی عملیات اصلی خود تمرکز کنید

از گیر افتادن در هر فرصت تجاری که به سراغتان می آید، اجتناب کنید. بهتر است در یک کار عالی باشید تا اینکه در پنج کار عملکرد متوسطی داشته باشید. این موضوع هم در مورد تصمیم گیری برای متنوع سازی کسب و کارتان و هم در مورد تصمیم گیری برای انجام پروژه های اضافی برای خودتان خارج از کسب و کار اصلی صدق می کند. تمرکز بر روی یک کار به شما این امکان را می دهد که تمام منابع خود را در آنجا متمرکز کنید و در آن تلاش، بهره وری بیشتری داشته باشید.

با ادامه مثالمان، تصور کنید که می بینید یک کافی شاپ دیگر با فروش کالاهای سفارشی مرتبط با قهوه، درآمد کسب می کند. این ممکن است باعث شود شما نیز بخواهید وارد این بازار شوید.

با این حال، انجام این کار قبل از تثبیت هدف اصلی خود، یعنی تهیه قهوه، ریسک قابل توجهی به همراه خواهد داشت و ممکن است از توانایی شما برای تمرکز بر کیفیت قهوه کم کند.

روی جریان نقدینگی تمرکز کنید، نه سود

در حالی که کسب سود مطمئنا باید یکی از اهداف شما باشد، نباید در شروع کار تمرکز اصلی شما باشد. جریان نقدینگی بسیار مهمتر است – بسیاری از کسب و کارهای کوچک قبل از اینکه حتی به اندازه کافی برای ایجاد سود دوام بیاورند، پولشان تمام می شود و مجبور به تعطیلی می شوند. در سال های اولیه به هزینه های سربار و فروش خود توجه دقیق داشته باشید و اجازه دهید سود در اولویت دوم قرار گیرد.

ثبت سوابق دقیق را انجام دهید

برای موفقیت، باید عادت کنید تا تمام هزینه ها و درآمدهای شرکت خود، و همچنین هر ریالی که از آن عبور می کند را ثبت کنید. با دانستن اینکه دقیقاً پول شما از کجا وارد و خارج می شود، بهتر می توانید مشکلات مالی را قبل از بروز آنها شناسایی کنید. علاوه بر این، این کار به شما کمک می کند تا دقیقاً متوجه شوید که کجا می توانید هزینه ها را کاهش دهید یا درآمد را افزایش دهید. برای مثال، در نمونه ما، شما باید سوابقی دقیق از میزان خرید و فروش قهوه در یک ماه معین و هزینه پرداختی برای آن نگه دارید.

این می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید که آیا قیمت دانه های قهوه به طور پیوسته در حال افزایش است یا خیر و به شما در برنامه ریزی برای اینکه آیا قیمت های خود را بالا ببرید یا به فکر تغییر تامین کننده باشید، کمک کند.

هزینه ها را تا حد امکان محدود کنید

در حالی که این موضوع ممکن است واضح به نظر برسد، فقط سعی کنید به مناطقی فکر کنید که بتوانید با صرف هزینه کمتر همان اثر را ایجاد کنید. استفاده از تجهیزات دست دوم، یافتن روش های تبلیغاتی ارزان تر (به عنوان مثال، تراکت به جای تبلیغات روزنامه) یا مذاکره برای شرایط پرداخت بهتر با تامین کنندگان یا مشتریان برای صرفه جویی چند دلار در اینجا و آنجا را در نظر بگیرید. سعی کنید عادت به خرج کردن بسیار کم داشته باشید و فقط زمانی و جایی که کاملاً ضروری است، هزینه کنید.

در مثال ما، این می تواند به معنای شروع با آسیاب قهوه دست دوم (تا زمانی که همچنان به خوبی کار می کند) و تلاش برای تهیه تا حد امکان بسیاری از لوازم (فنجان، درب، نی و غیره) از یک تامین کننده باشد

به بهره وری زنجیره تأمین توجه کنید

هزینه‌های شما و در نتیجه سودتان، به سازماندهی موفق زنجیره تأمین بستگی دارد. با ایجاد روابط خوب با تامین کنندگان، سازماندهی تحویل‌ها و ارائه خدمات به موقع به مشتریان به طور مداوم، می‌توانید سودآوری و شهرت خود را افزایش دهید. مدیریت موفق زنجیره تأمین همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا هر بخش از کسب و کارتان را که منابع را هدر می‌دهد، مانند مواد خام یا نیروی کار، حذف کنید.برای مثال، کافی شاپ نمونه ما به دلایل متعددی می‌خواهد با تامین کننده دانه‌های قهوه خود روابط خوبی داشته باشد و یک ساختار زنجیره تأمین سازماندهی شده داشته باشد.

این امر به ویژه برای اطمینان از اینکه هرگز قهوه تمام نمی‌شود، بسیار مهم است، اما همچنین می‌تواند به معنای دریافت تحویل‌های منظم‌تر، امتحان کردن انواع جدیدی از دانه‌های قهوه در صورت availability [در دسترس بودن]، یا مذاکره برای قیمت‌های پایین‌تر باشد.

با شرکای استراتژیک همکاری کنید

درست شبیه یک مربی خوب، یک شریک استراتژیک می‌تواند جهشی را که برای رشد کسب و کار خود نیاز دارید، به شما ارائه دهد. با برقراری ارتباط با کسب و کارهایی که فکر می کنید می توانند به شما سود برسانند، خواه تامین کننده، ارائه دهنده خدمات فناوری یا کسب و کارهای مکمل باشند، به دنبال شرکای استراتژیک باشید. یک رابطه خوب با یک شرکت دیگر، بسته به شریکانی که انتخاب می کنید، می تواند برای هر دوی شما تبلیغات رایگان، کاهش هزینه های کسب و کار یا امکان ورود به بازارهای جدید را فراهم کند.

به عنوان مثال، کافی شاپ شما می تواند از یک رابطه استراتژیک با تامین کننده ای که به شما تخفیف یا محصولات جدید ارائه می دهد، بهره مند شود. از طرف دیگر، یک شریک استراتژیک در یک کسب و کار مکمل، مانند یک شیرینی فروشی، می تواند به هر دوی شما در جذب مشتریان جدید و افزایش درآمد کمک کند. این کار را می توان با معرفی متقابل یا با ارائه محصولات از کسب و کار شریک و بالعکس انجام داد.

در قبال بدهی مسئولیت پذیر باشید

ارزیابی واقع بینانه توانایی خود برای بازپرداخت هرگونه بدهی که متحمل می شوید، بسیار مهم است. در حالی که راه‌اندازی و اداره یک کسب‌وکار همیشه ریسک‌پذیر است، سعی کنید با گرفتن حداقل مقدار ضروری، بدهی‌های خود را به حداقل برسانسانید. و هنگامی که بدهی به عهده گرفتید، مطمئن شوید که جریان نقدی خود را به گونه ای تنظیم کنید که تا حد امکان سریع آن را پرداخت کنید. بازپرداخت بدهی را قبل از هر کار دیگری در اولویت قرار دهید.برای مثال، اگر برای راه اندازی کافی شاپ خود ۲۰,۰۰۰ دلار وام گرفتید، تا زمانی که آن وام را پس ندادید، به فکر گسترش محصولات خود یا ارتقای آسیاب قهوه خود نباشید.

بازاریابی و رشد

ارائه تجاری خود را کامل کنید

یک سخنرانی ۳۰ ثانیه ای آماده کنید که کسب و کار شما را تا حد امکان مختصر و کارآمد توضیح دهد، از جمله اطلاعاتی در مورد هدف، خدمات/محصولات و اهداف شما. داشتن یک ارائه تمرین شده که بتوانید برای هر کسی بیان کنید، هم می تواند در موقعیت هایی که سعی در فروش به مشتری دارید به شما کمک کند و هم زمانی که می خواهید یک سرمایه گذار را جذب کنید. اگر نمی توانید کسب و کار خود را در این مدت کوتاه توضیح دهید، برنامه کسب و کار شما نیاز به اصلاح دارد.

  • برای کافی شاپ خود، باید توضیح دهید که چه کاری انجام می دهید (فروش قهوه)، خدماتتان (نوشیدنی هایی که ارائه می دهید)، چه چیزی شما را خاص می کند (شاید قهوه ای که سرو می کنید نادر یا به صورت محلی برشته شده باشد)، و قصد دارید در مرحله بعد چه کاری انجام دهید (توسعه به مکان دیگری، محصولات جدید و غیره).

برای کسب شهرت در زمینه خدمات خوب تلاش کنید

به دست آوردن شهرت مثبت مانند تبلیغ رایگان است؛ مشتریان شما آوازه کسب و کارتان را به دوستان خود خواهند رساند و به طور منظم باز خواهند گشت. با هر فروشی به گونه‌ای رفتار کنید که گویی موفقیت یا شکست کسب و کارتان به آن بستگی دارد. این همچنین به این معنی است که شما باید در هر اقدامی که کسب و کارتان انجام می دهد و هر تعاملی با مشتریان، ثبات داشته باشید. در مورد کافی شاپ شما، این ممکن است به معنای دور ریختن یک دسته قهوه سوخته باشد تا همیشه بهترین محصولی که می توانید ارائه دهید به مشتریان سرو شود.

رقبای خود را به دقت زیر نظر داشته باشید

شما همیشه باید به دنبال ایده از رقبا باشید، به خصوص زمانی که تازه کار خود را شروع کرده اید. به احتمال زیاد، آنها کار درستی انجام می دهند. اگر بتوانید بفهمید که آن کار درست چیست، می توانید آن را در کسب و کار خود پیاده کنید و از آزمون و خطایی که احتمالا آنها برای رسیدن به آنجا طی کرده اند، اجتناب کنید.

  • یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار در ابتدای کار، بررسی استراتژی‌های قیمت‌گذاری رقبا است. در مثال کافی شاپ ما، قیمت گذاری قهوه شما به طور مشابه با رقبا بسیار ساده تر از آزمایش با قیمت های مختلف به صورت جداگانه است

همیشه به دنبال فرصت های رشد باشید

پس از تثبیت شدن، همیشه باید به دنبال مکان هایی برای گسترش باشید. اینکه به یک فروشگاه بزرگتر نقل مکان کنید، فضای تولید را افزایش دهید یا یک مکان جدید افتتاح کنید، به کسب و کار و اهداف شما بستگی دارد. صاحبان کسب و کار موفق متوجه هستند که یکی از مخالفان اصلی رشد بلندمدت، راکد ماندن است. این یعنی ریسک کردن برای گسترش به جای اینکه در یک مکان اصلی و اولیه به موفقیت‌هایتان تکیه کنید.

در مثال قهوه ما، شاید منطقه‌ای در حوالی شما وجود داشته باشد که از نظر کافی‌شاپ کم‌خدمت است. هنگامی که مکان اصلی شما به طور روان کار کرد، باید تحقیق کنید تا یک فروشگاه جدید در آن منطقه افتتاح کنید. این همچنین می‌تواند به معنای ارتقا از یک غرفه کوچک به یک کافی‌شاپ کامل باشد، بسته به شرایط شما.

جریان های درآمدی خود را متنوع کنید

راه دیگری برای افزایش ارزش کسب و کارتان، یافتن راه‌های دیگر برای کسب درآمد است. فرض کنید که قبلاً کسب و کار اصلی خود را راه اندازی کرده اید، به اطراف نگاه کنید و ببینید در کجا می توانید خدمات یا محصولات متفاوتی ارائه دهید. شاید مشتریان شما اغلب برای یک محصول به فروشگاه شما مراجعه می کنند و سپس بلافاصله برای محصول دیگری به فروشگاه دیگری می روند. آن محصول دیگر را پیدا کنید و آن را ارائه دهید.

  • برخی از گزینه های آسان برای تنوع بخشیدن به درآمدزایی در کافی شاپ شما، ارائه شیرینی، ساندویچ یا کتاب برای خرید است.
ارسال دیدگاه
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مقالات

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x