با ما در ارتباط باشید

چگونه به عنوان یک فریلنسر کسب درآمد کنیم

آنچه در این مقاله می خوانید:

فریلنسینگ به معنی داشتن شغل‌های مختلف یا پروژه‌ها و قراردادهای کوتاه‌مدت با تعداد زیادی از شرکت‌ها، وب‌سایت‌ها، سازمان‌ها و غیره است، بدون اینکه قرارداد بلندمدتی داشته باشید. اینترنت فرصت‌های کسب درآمد از طریق فریلنسینگ را به طور چشمگیری گسترش داده است. تقریباً ۱۰.۳ میلیون آمریکایی برای خودشان کار می‌کنند، تعدادی که انتظار می‌رود در آینده افزایش یابد. فریلنسینگ همانطور که از نامش پیداست می‌تواند آزادکننده، توانمندساز و چالش‌برانگیز باشد.

تبدیل شدن به یک فریلنسر

حرفه خود را انتخاب کنید

تصمیم بگیرید که چه نوع کار فریلنسری را متعهد به انجام آن هستید. مشاغل فریلنسری به وسعت نیروی کار گسترده هستند و شما باید قبل از شروع به کار، آنچه را که می خواهید انجام دهید شناسایی کنید. مهارت های خود را به عنوان منابع ارزشمندی در نظر بگیرید که ارزش دریافت هزینه و دستمزد را دارند.

  • با این حال، دانستن این نکته مهم است که شما به عنوان یک فریلنسر نیازی به ترس از تغییر حوزه تمرکز خود ندارید. بسیاری از فریلنسرها کار خود را با انجام کاری شروع می‌کنند و در طول سفر فریلنسری، متوجه می‌شوند که در واقع در چیزی کاملاً متفاوت مهارت دارند و آن را دوست دارند. بدانید که صرف نظر از هر چیزی، همیشه می‌توانید تغییر مسیر بدهید.
  • به آنچه در آن مهارت دارید فکر کنید. تقریباً هر نوع مهارتی را می‌توان به یک فرصت فریلنسری تبدیل کرد. به خاطر داشته باشید که “مهارت‌های ثانویه” شما، مانند تحقیق و نویسندگی، به عنوان مثال، می‌تواند به اندازه مجموعه مهارت‌های خاص یک حرفه (به عنوان مثال، طراحی گرافیک یا برنامه‌نویسی کامپیوتر) مفید باشد. اگر می‌دانید که نویسنده قوی هستید، می‌توانید یک کسب‌وکار نویسندگی فریلنس راه‌اندازی کنید.
  • بسیار آسان است که باور داشته باشید مهارت‌ها یا تجربه‌ی لازم را ندارید، اما در واقع برای شروع کار به عنوان فریلنسر به تجربه‌ی بسیار کمی نیاز دارید. در عوض، به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید و روی تولید کار باکیفیت تمرکز کنید.

برندسازی کنید

برای اینکه کار فریلنسری شما شروع به کار کند و سودآور شود، باید به نحوه بازاریابی خود و محصولات کارهایتان فکر کنید. این به برندسازی معروف است. شما نیاز به ایجاد یک برند برای آنچه می فروشید و اینکه چگونه خود را از رقبا متمایز می کنید، دارید. این هویت شماست و شامل وب سایت، لوگو، شعار، وبلاگ و حساب های رسانه های اجتماعی شما و سایر جنبه ها می شود.

برند شما باید به طور واضح ارتباط دهد که چه کار خاصی انجام می دهید و چه چیزی را ارائه می دهید که ارزش خرید دارد. سعی کنید تمرکز خود را بر یک صنعت خاص محدود کنید. به عنوان مثال، اگر تصمیم گرفتید که می خواهید نویسندگی فریلنسری انجام دهید، ممکن است فقط تصمیم بگیرید که برای وب سایت های مسافرتی آنلاین و کسب و کار بنویسید و بنابراین یک نویسنده مسافرتی فریلنسر باشید. یا شاید تصمیم بگیرید برای وب سایت های تجاری و شرکتی بنویسید.

تخصص در یک زمینه خاص (در این مورد، زمینه بسیار گسترده نویسندگی) شما را برای مشتریان بالقوه جذاب تر می کند زیرا نشان می دهد که به جای مجموعه مهارت های عمومی، مجموعه مهارت های خاصی دارید که به آن “نیچ” نیز گفته می شود.

نمونه کار خود را بسازید

بسیاری از مشتریان بالقوه بیشتر به نمونه کارهای انجام شده شما علاقه مند هستند تا مدارک تحصیلی خاص شما. آنها می خواهند نمونه هایی از کار شما را ببینند و تصمیم بگیرند که آیا برای پروژه خاص آنها مناسب هستید یا خیر. بنابراین، ساختن یک نمونه کار قوی از کارهای شما (نمونه ها و همچنین پروژه های گذشته) برای ساختن کسب و کار شما کلیدی است و در واقع، شما نباید کسب و کار فریلنسری خود را راه اندازی کنید تا زمانی که این نمونه کار را داشته باشید.

همچنین توصیه های افرادی و سازمان هایی که با آنها کار کرده اید را نیز لحاظ کنید. خواندن نظرات مثبت به افزایش اعتبار شما در بین مشتریان بالقوه کمک می کند.

ایجاد نمونه کار برای پرتفوی شما زمان و منابع را می طلبد. اگر هیچ کار پرداختی یا کار قبلی برای قرار دادن در نمونه کار ندارید، با ارائه خدمات خود به صورت رایگان یا اختصاص دادن زمان آزاد خود برای تولید برخی از آنها، نمونه کار خود را بسازید.

به یاد داشته باشید که همیشه کمیت بهتر از کیفیت نیست. اگرچه حجم زیاد می تواند خوب باشد و به خود تبلیغی شما کمک کند، اما مهم است که سعی کنید برخی از کارهای بزرگتر و با اهمیت بالاتر را نیز بگنجانید، به جای اینکه فقط یک نمونه کار پر از کوچکترین و کم سودترین پروژه ها بسازید. اگر می خواهید با کار با مشتریان پردرآمد درآمد زیادی کسب کنید، پس باید به آن مشتریان نشان دهید که می توانید نوع کاری را که به دنبال آن هستند ارائه دهید. باز هم، هنگامی که برای اولین بار کار خود را شروع می کنید، ارائه خدمات رایگان را در نظر بگیرید.

تا زمانی که محصولات خود را ایجاد نکرده اید یا خدماتی را که قصد فروش آنها را دارید ارائه نداده اید، شغل فریلنسری خود را راه اندازی نکنید. داشتن نمونه کار به مشتریان نشان می دهد که واقعاً همان کاری را انجام داده اید که به آنها می گویید می توانید انجام دهید.

مهارت های تجاری خود را توسعه دهید

ممکن است یک فریلنسر باشید، اما همچنین باید یک بازرگان باشید. برای اینکه با موفقیت به عنوان یک فریلنسر درآمد کسب کنید و آن را به یک حرفه تبدیل کنید، باید با اصول اولیه اداره یک کسب و کار مانند مالیات، حسابداری، بازاریابی و غیره آشنا شوید. در بسیاری از موارد، این اصول اولیه کسب و کار زمان بیشتری نسبت به خدمات یا محصول فریلنسری واقعی که ارائه می دهید، نیاز دارد!

در نظر بگیرید با دوستانی (در دنیای واقعی یا آنلاین) که از طریق فریلنسری درآمد کسب کرده اند در مورد جزئیات کسب و کار صحبت کنید. همچنین می توانید با تعدادی از کتاب ها و وب سایت های آنلاین در مورد نحوه راه اندازی یک کسب و کار از ابتدا مشورت کنید.

اگرچه ممکن است نگرانی در مورد “تجارت” کار فریلنسری شما زودهنگام به نظر برسد، اما داشتن یک مدل کسب و کار با اهداف، الزامات، معیارها و غیره می تواند به شما در تعیین وسعت و مقیاس عملیات فریلنسری شما کمک کند. یک مدل کسب و کار شفاف و حسابداری و دفاتر شفاف به مشتریان نشان می دهد که شما یک فریلنسر حرفه ای هستید و نه فقط کسی که در خانه با لباس خواب کار می کند.

سیستم صدور فاکتور را راه اندازی کنید

بخشی از انجام کار فریلنسری به عنوان راهی برای کسب درآمد واقعی، ایجاد سیستمی برای دریافت و پرداخت هزینه است. قبل از اینکه به سراغ مشتریان بالقوه بروید و شروع به انجام کار فریلنسری کنید، برای آن آماده باشید. این کار باعث می شود نسبت به اینکه کارهای حسابداری و صدور فاکتور را تا بعد یا حتی تا فصل مالیاتی وحشتناک رها کنید، خیلی راحت تر بتوانید همه چیز را پیگیری کنید. یک چارچوب مالی ایجاد کنید که سازماندهی امور مالی را برای شما آسان کند. انجام این کار همچنین به شما کمک می کند تا میزان درآمد خود و اینکه آیا سود می کنید یا خیر را ردیابی کنید. موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • قیمت خدمات یا محصولاتی که ارائه می دهید را تعیین کنید. مشخص کنید که هزینه ساعتی را دریافت می کنید یا به ازای هر قطعه/محصول. آماده باشید تا نحوه دریافت هزینه خود را برای آنچه ارائه می دهید (یعنی جزئیات) توضیح دهید.
  • قالب های فاکتور ایجاد کنید. با استفاده از یک ابزار پردازش کلمه (مانند Microsoft Excel)، یک فاکتور طراحی کنید که حاوی تمام اطلاعات مهم (خدمات ارائه شده، هزینه، پرداخت، آدرس گیرنده و فرستنده وجوه و غیره) باشد.
  • یک برنامه حسابداری تنظیم کنید و افتتاح یک حساب بانکی تجاری را در نظر بگیرید. بانک ها اغلب برای حساب های بانکی تجاری خدمات و هزینه های خاصی دارند.
  • تحقیق کنید که چقدر باید برای مالیات هزینه کنید و کنار بگذارید.

جذب مشتری

حالا که یک نمونه کار دارید، زمان آن فرا رسیده که به بیرون بروید و برای جذب مشتری تلاش کنید. فریلنسری موفق یک بازی اعداد است – هر چه مشتریان بالقوه بیشتری را پیدا کنید و به آنها دسترسی پیدا کنید، احتمال بیشتری برای به دست آوردن کار و مهمتر از همه، دریافت دستمزد وجود دارد.

می توانید با استفاده از شبکه شخصی خود از خانواده، دوستان و همکاران قدیمی شروع کنید. از آنها بخواهید شما را به دیگران معرفی کنند؛ این کار می تواند به جذب برخی از کارهای اولیه کمک کند که می تواند عملیات فریلنسری شما را از زمین بلند کند.

با این حال، برای کسب درآمد خوب، در بسیاری از موارد باید اولین قدم را بردارید و کار خود را گسترش دهید. هنگام ارائه محصول یا خدمات خود به مشتریان جدید، فقط به مشتریان مرتبط با زمینه کاری خود ارائه دهید و برای تعداد زیادی از آنها پیشنهاد کار بفرستید.

  • قانون 10 تا قبل از 10 را امتحان کنید؛ در طول هفته کاری، قبل از ساعت 10 صبح برای 10 مشتری بالقوه پیشنهاد کار ارسال کنید.
  • اگر هنوز مشاغل دیگری دارید، بخشی از زمان آزاد خود را برای شروع به ایجاد یک شبکه مشتری اختصاص دهید که در آینده بتوانید روی آن حساب کنید. اگر برندسازی خود را به درستی انجام داده باشید، باید بدانید که مشتریان هدف شما چه کسانی هستند. به یاد داشته باشید که مشاغل می خواهند با فریلنسرهایی کار کنند که به نظر می رسد خدمات/محصولات آنها فقط برای نیازهای آن مشاغل طراحی شده است. مفهوم تخصص که در بالا ذکر شد، این حس را ایجاد می کند.
  • همچنین می توانید از یک بازار فریلنسری استفاده کنید. چندین بازار آنلاین فریلنسری مانند Elance و oDesk وجود دارد که می توانید خدمات خود را در آنجا ارائه دهید و به دنبال مشتری بگردید و برای آنها پیشنهاد کار ارسال کنید. این بازارها می توانند برای فریلنسرهای تازه کار بسیار مفید باشند.

درک کار فریلنسینگ

چشم انداز داشته باشید

بدانید چه می خواهید و برای آن تلاش کنید! بزرگترین مانع برای فریلنسری غلبه بر آن انسداد ذهنی است که می گوید “شما نمی توانید این کار را انجام دهید و نباید این کار را انجام دهید.” برای غلبه بر این احساس، به خود نشان دهید که فریلنسری فقط به خاطر کار از خانه بودن نیست، بلکه یک برنامه تجاری است. این فقط یک ایده فانتزی نیست، بلکه یک واقعیت تجاری است.

  • یک راه مفید برای شروع به دیدن فریلنسری به عنوان یک گزینه قابل قبول، مشروعیت بخشیدن به آن است. برای کسب و کار خود یک نام و یک لوگو یا فونت انتخاب کنید. هنگامی که شروع به ایجاد چشم انداز می کنید، متوجه شدن این موضوع که این یک کسب و کار واقعی است که شما راه اندازی می کنید، آسان تر می شود. این فرآیند را با ایجاد یک نام تجاری و ایجاد چشم اندازی برای برند شرکت خود آغاز کنید.

به تدریج وارد کار فریلنسری شوید

  • سریع وارد کار نشوید و تمام سرمایه گذاری های خود را به یکباره روی فریلنسری قرار ندهید. فریلنسری می تواند راهی عالی برای کسب درآمد باشد، اما ساختن آن نیز می تواند زمان زیادی طول بکشد. قبل از اینکه تصمیم بگیرید شغل(های) دیگر خود را ترک کنید، مطمئن شوید که 100% برای سرمایه گذاری زمان و تلاش خود در فریلنسری متعهد هستید.
  • به خاطر داشته باشید که بسیاری از مراحلی که در بخش 1 آمده است را می توان در حالی که هنوز در شغل روزانه خود کار می کنید، انجام دهید. در حالی که درآمد ثابتی دارید روی تعیین برنامه اولیه برای فریلنسری تمرکز کنید و با این کار احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری برای شروع به کار خواهید داشت.

آمادگی برای دوره های کم کار داشته باشید

  • در هر کسب و کاری دوره های رکود وجود دارد. این اتفاق برای کار فریلنسری شما هم خواهد افتاد. به احتمال زیاد استرس خواهید گرفت و فکر می کنید کل قضیه شکست خورده است، اما بدانید که همه صنایع همیشه دچار فراز و نشیب می شوند. همچنین بدانید که در نهایت، کسب و کار دوباره رونق خواهد گرفت.
  • برای دوره های رکود برنامه ریزی کنید، خواه این به معنای تغییر قیمت باشد یا داشتن یک برنامه پس انداز. هرچه بیشتر به صورت فریلنسری کار کنید، بهتر می توانید روندها و دوره های اوج و رکود را شناسایی کنید. در نهایت، قادر خواهید بود تا پیش بینی کنید که چه زمانی کارها کم می شود و نگرانی شما از بین می رود زیرا این یک روال عادی خواهد شد. و می توانید کمبود کار را پیش بینی کرده و برای آن آماده شوید. اما رسیدن به این مرحله کمی زمان می برد.

خود را مسئولیت پذیر بدانید

از آنجایی که به عنوان یک فریلنسر، رئیس خود هستید، باید مطمئن شوید که کارهای لازم را انجام می دهید. در حالی که اکثر مردم از اینکه رئیس بالاسری بالای سرشان نباشد هیجان زده می شوند، مهم است به خاطر داشته باشید که رئیس ها شما را انگیزه مند نگه می دارند و در مورد پیشرفت تان به شما بازخورد می دهند. بدون یک رئیس، شما باید بیشتر مواقع خودتان این کار را انجام دهید.

  • در مورد کاری که انجام داده اید، بازتاب روزانه و هفتگی داشته باشید تا مطمئن شوید به اهداف خود می رسید. اگر به اهدافتان نمی رسید، پس باید نگاهی جدی به عادات کاری و سیستم خود داشته باشید.
  • افراد دیگر – مانند ویراستاران یا مربیان، به عنوان مثال اگر یک نویسنده فریلنسر هستید – نیز می توانند به ایجاد حس مسئولیت پذیری کمک کنند. در نهایت، هر طور که هستید رئیس هستید، پس رئیس باشید.

آماده باشید تا زیاد در مورد خودتان صحبت کنید

به عنوان یک فریلنسر، به ویژه یک فریلنسر تازه کار، باید در مورد خود، کاری که انجام می دهید و کارهایی که انجام داده اید، بسیار صحبت کنید. شما بازاریاب خودتان هستید. فرصت ها می توانند از مکان های غیرمنتظره و شگفت انگیز به دست آیند، بنابراین مهم است که یک معرفی کوتاه چند جمله ای در مورد خود و خدمات یا محصولات فریلنسری خود داشته باشید که بتوانید از آن در مهمانی های تعطیلات یا نمایشگاه های تجاری استفاده کنید.

اگر ذاتاً فردی درون گرا هستید، سعی کنید این معرفی را بنویسید و تمرین کنید تا برایتان طبیعی شود. با گذشت زمان، در صحبت کردن در مورد خود و انجام خود تبلیغی مهارت بیشتری پیدا خواهید کرد. کمی تلاش برای موفقیت در دنیای فریلنسری ضروری است.

  • حتما کارت ویزیت تهیه کنید تا هر زمان با کسی برخورد کردید و شروع به صحبت کردید، آن را به او بدهید. این یک روش قدیمی است – اما همچنان روشی مرتبط برای معرفی خودتان به دیگران است.

به طور موثر با تنها بودن کنار بیایید

کمبود تعامل اجتماعی و ارتباط در محیط اداری می تواند باعث شود فریلنسرها احساس تنهایی و انزوا کنند. در حالی که باید یاد بگیرید بدون انگیزه دیگران هدفمند و کارآمد بمانید، همچنین باید مراقب باشید که احساس تنهایی ریشه نکند. سعی کنید یک یا دو روز در هفته در فضاهای مختلف کار کنید؛ کامپیوتر خود را به یک کافی شاپ محلی ببرید و در آنجا کار کنید. حتی شنیدن صدای شلوغی تعامل اجتماعی می تواند باعث شود احساس تنهایی کمتری کنید.

  • همچنین می توانید با سایر فریلنسرها برای ناهار یا قهوه ملاقات کنید تا درباره مشکلات، نگرانی ها و موضوعات دیگر بحث کنید. گروه های شبکه سازی تجاری محلی زیادی وجود دارند که می توانند به افرادی که برای خودشان و به طور معمول به صورت دورکار کار می کنند، کمک کنند تا با هم ارتباط برقرار کنند.
  • همچنین کارهای کوچکی وجود دارد که می توانید برای رفع احساس تنهایی انجام دهید. به عنوان مثال، به جای ارسال ایمیل، با کسی تماس بگیرید.

به شما توصیه میکنم کتاب چگونه یک فریلنسر موفق شویم را مطالعه کنید.

کتاب چگونه یک فریلنسر موفق شویم؟ اثر احمد پوررستمی انتشارات دیباگران تهران

مطالعه کتاب

ارسال دیدگاه
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جدیدترین مقالات

فهرست مطالب

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x