با ما در ارتباط باشید

چگونه زبان برنامه نویسی یاد بگیریم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

اگر به ساخت برنامه های کامپیوتری، اپلیکیشن های موبایل، وبسایت ها، بازی ها یا هر نرم افزار دیگری علاقه دارید، باید برنامه نویسی یاد بگیرید. برنامه ها با استفاده از یک زبان برنامه نویسی ساخته می شوند. این زبان به برنامه اجازه می دهد تا با دستگاهی که روی آن اجرا می شود، چه کامپیوتر، تلفن همراه یا هر سخت افزار دیگری باشد، کار کند.

انتخاب زبان برنامه نویسی

یادگیری برنامه نویسی

به حوزه مورد علاقه خود توجه کنید

شما می توانید یادگیری را با هر زبان برنامه نویسی شروع کنید (اگرچه برخی از آنها قطعا “راحت تر” از بقیه هستند) بنابراین ابتدا باید از خود بپرسید که با یادگیری یک زبان برنامه نویسی به چه چیزی می خواهید برسید. این به شما کمک می کند تا تعیین کنید که چه نوع برنامه نویسی را باید دنبال کنید و یک نقطه شروع خوب برای شما فراهم می کند.

اگر می خواهید وارد توسعه وب شوید، مجموعه ای کاملا متفاوت از زبان هایی را باید یاد بگیرید که بر خلاف توسعه برنامه های کامپیوتری است. توسعه اپلیکیشن موبایل به مجموعه مهارت های متفاوتی نسبت به برنامه نویسی ماشین نیاز دارد. همه این تصمیمات بر مسیر شما تأثیر خواهد گذاشت.

با یک زبان “ساده تر” شروع کنید

صرف نظر از تصمیم خود، ممکن است بخواهید یادگیری را با یکی از زبان های سطح بالا و ساده تر شروع کنید. این زبان ها به ویژه برای مبتدیان مفید هستند، زیرا مفاهیم و فرآیندهای تفکری اساسی را آموزش می دهند که تقریباً برای هر زبانی قابل اجرا است. دو زبان محبوب در این دسته پایتون و روبی هستند. هر دوی این زبان ها، زبان های برنامه نویسی شیءگرا برای وب هستند که از سینتکس بسیار قابل خواندنی استفاده می کنند.

آموزش رایگان برنامه نویسی در رامسر

“شیءگرا” به این معنی است که این زبان بر اساس مفاهیم “اشیاء” یا مجموعه‌های داده و دستکاری آن‌ها ساخته شده است. این مفهومی است که در بسیاری از زبان های برنامه نویسی پیشرفته مانند C++، جاوا، Objective-C و PHP استفاده می شود.

چند آموزش پایه برای زبان های مختلف بخوانید

اگر هنوز مطمئن نیستید که یادگیری کدام زبان را شروع کنید، آموزش‌های اولیه چند زبان مختلف را بخوانید. اگر یک زبان کمی بیشتر از بقیه برای شما معنی دارد، آن را کمی امتحان کنید تا ببینید آیا برایتان مناسب است.

برای هر زبان برنامه نویسی، آموزش های آنلاین بی شماری وجود دارد، از جمله به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • پایتون: یک زبان عالی برای شروع است که همچنین پس از آشنایی با آن، بسیار قدرتمند می شود. برای بسیاری از برنامه های وب و تعدادی از بازی ها استفاده می شود.
  • جاوا: در انواع بی شماری از برنامه ها استفاده می شود، از بازی ها گرفته تا برنامه های وب و نرم افزار خودپرداز.
  • HTML: یک نقطه شروع ضروری برای هر توسعه دهنده وب است. داشتن تسلط بر HTML قبل از رفتن به هر نوع توسعه وب دیگری بسیار مهم است.
  • C: یکی از زبان های قدیمی تر، C همچنان یک ابزار قدرتمند است و پایه ای برای زبان های مدرن تر C++، C# و Objective-C است.

شروع کوچک


مفاهیم اصلی زبان را بیاموزید

آموزش برنامه نویسی در رامسر

در حالی که جزئیات این مرحله بسته به زبانی که انتخاب می کنید متفاوت خواهد بود، همه زبان های برنامه نویسی دارای مفاهیم اساسی هستند که برای ساخت برنامه های کاربردی ضروری هستند. یادگیری و تسلط بر این مفاهیم در مراحل اولیه، حل مشکلات و ایجاد کد قدرتمند و کارآمد را آسان تر می کند. در زیر تنها برخی از مفاهیم اصلی موجود در بسیاری از زبان های مختلف آورده شده است:

  • متغیرها: یک متغیر روشی برای ذخیره و اشاره به قطعات متغیر داده است. متغیرها را می توان دستکاری کرد و اغلب دارای انواع تعریف شده ای مانند “اعداد صحیح”، “کاراکترها” و موارد دیگر هستند که نوع داده ای را که می توان ذخیره کرد تعیین می کنند. هنگام کد نویسی، متغیرها معمولاً نام هایی دارند که تا حدودی برای خواننده انسانی قابل شناسایی هستند. این باعث می شود تا درک نحوه تعامل متغیر با بقیه کد آسان تر شود.
  • عبارات شرطی: یک عبارت شرطی عملی است که بر اساس صحت یا عدم صحت عبارت انجام می شود. رایج ترین شکل یک عبارت شرطی عبارت “اگر-آنگاه” است. اگر عبارت درست باشد (مثلاً x = 5) یک اتفاق می افتد. اگر عبارت نادرست باشد (مثلاً x نابرابر 5)، چیز دیگری اتفاق می افتد.
  • توابع یا زیر روال ها: نام واقعی این مفهوم ممکن است بسته به زبان متفاوت باشد. همچنین می تواند “رویه”، “متد” یا “واحد قابل فراخوانی” باشد. این اساسا یک برنامه کوچک درون یک برنامه بزرگتر است. یک تابع را می توان چندین بار توسط برنامه “فراخوانی” کرد و به برنامه نویس اجازه می دهد تا به طور موثر برنامه های پیچیده ای ایجاد کند.
  • ورودی داده: این یک مفهوم گسترده است که تقریباً در همه زبان ها استفاده می شود. این شامل مدیریت ورودی کاربر و همچنین ذخیره آن داده ها می شود. نحوه جمع آوری داده ها به نوع برنامه و ورودی های در دسترس کاربر (صفحه کلید، فایل و غیره) بستگی دارد. این ارتباط نزدیکی با خروجی دارد، که همان روشی است که نتیجه به کاربر برگردانده می شود، خواه روی صفحه نمایش داده شود یا در یک فایل تحویل داده شود.

نرم افزارهای ضروری را نصب کنید

بسیاری از زبان های برنامه نویسی به کامپایلرها نیاز دارند، برنامه هایی که برای ترجمه کد به زبانی که ماشین آن را بفهمد، طراحی شده اند. سایر زبان ها، مانند پایتون، از یک مفسر استفاده می کنند که می تواند برنامه ها را بدون نیاز به کامپایل به صورت لحظه ای اجرا کند.

برخی از زبان ها دارای IDE (محیط توسعه یکپارچه) هستند که معمولاً شامل یک ویرایشگر کد، یک کامپایلر یا مفسر و یک اشکال‌زدا می شود. این امکان را برای برنامه نویس فراهم می کند تا هر عملکرد ضروری را در یک مکان انجام دهد. IDE ها همچنین ممکن است شامل نمایش های بصری از سلسله مراتب اشیاء و دایرکتوری ها باشند.

انواع مختلفی از ویرایشگرهای کد به صورت آنلاین در دسترس هستند. این برنامه ها روش های مختلفی برای برجسته سازی نحو (syntax) ارائه می دهند و ابزارهای دیگری را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهند.

ساخت اولین برنامه شما

روی یک مفهوم در یک زمان تمرکز کنید

آموزش برنامه نویسی در رامسر

یکی از اولین برنامه هایی که برای هر زبانی آموزش داده می شود، برنامه “سلام دنیا” است. این یک برنامه بسیار ساده است که متن “سلام، دنیا!” (یا برخی تغییرات) را روی صفحه نمایش می دهد. این برنامه به برنامه نویسان تازه کار نحوه ساختار ایجاد یک برنامه اساسی و کاربردی، و همچنین نحوه مدیریت نمایش خروجی را آموزش می دهد. با تغییر متن، می توانید یاد بگیرید که چگونه داده های اساسی توسط برنامه مدیریت می شوند. در زیر برخی از راهنماها در مورد ایجاد یک برنامه “سلام دنیا” در زبان های مختلف آورده شده است:

  • سلام دنیا در پایتون
  • سلام دنیا در روبی
  • سلام دنیا در سی
  • سلام دنیا در PHP
  • سلام دنیا در سی شارپ
  • سلام دنیا در جاوا

از طریق آنالیز مثال های آنلاین یاد بگیرید

هزاران نمونه کد به صورت آنلاین برای تقریبا همه زبان های برنامه نویسی وجود دارد. از این نمونه ها برای بررسی چگونگی عملکرد جنبه های مختلف زبان و چگونگی تعامل بخش های مختلف استفاده کنید. تکه هایی از نمونه های مختلف را برای ایجاد برنامه های خود بردارید.

سینتکس را بررسی کنید

سینتکس (نحو) به نحوه نگارش زبان اشاره دارد که به کامپایلر یا مفسر اجازه می دهد تا آن را درک کند. هر زبان دارای سینتکس منحصر به فردی است، اگرچه ممکن است برخی عناصر در چندین زبان مشترک باشند. یادگیری سینتکس برای یادگیری برنامه نویسی در آن زبان ضروری است و اغلب همان چیزی است که مردم هنگام فکر کردن به برنامه نویسی کامپیوتر به آن فکر می کنند. در واقع، سینتکس صرفاً پایه ای است که مفاهیم پیشرفته تر بر روی آن ساخته می شوند.

با تغییرات آزمایش کنید

برنامه های نمونه خود را تغییر دهید و سپس نتیجه را تست کنید. با آزمایش، می توانید بسیار سریعتر از خواندن کتاب یا راهنما، یاد بگیرید که چه چیزی کار می کند و چه چیزی کار نمی کند. از خراب کردن برنامه خود نترسید؛ یادگیری رفع اشکال بخش مهمی از هر فرآیند توسعه است و به ندرت پیش می‌آید که چیزهای جدید در دفعه اول به درستی کار کنند.

شروع به اشکال‌زدایی کنید

هنگام برنامه نویسی، به طور اجتناب ناپذیری با باگ (اشکال) مواجه خواهید شد. اینها خطاهایی در برنامه هستند و تقریباً در هر جایی می توانند ظاهر شوند. باگ ها می توانند ایرادهای بی ضرر در برنامه باشند، یا می توانند خطاهای بزرگی باشند که مانع از کامپایل یا اجرای برنامه شوند. پیدا کردن و رفع این خطاها فرآیند مهمی در چرخه توسعه نرم افزار است، بنابراین عادت کنید که این کار را از همان ابتدا انجام دهید.

با آزمایش و تغییر دادن برنامه های اولیه، با مواردی روبرو خواهید شد که کار نمی کنند. یافتن رویکردی متفاوت یکی از با ارزش ترین مهارت هایی است که می توانید به عنوان یک برنامه نویس داشته باشید.

تمام کد خود را کامنت گذاری کنید

تقریباً همه زبان های برنامه نویسی دارای قابلیتی به نام “کامنت” هستند که به شما امکان می دهد متن هایی را وارد کنید که توسط مفسر یا کامپایلر پردازش نمی شوند. این به شما اجازه می دهد تا توضیحات کوتاه اما واضحی به زبان انسان از کارکرد کد ارائه دهید. این کار نه تنها به شما کمک می کند تا عملکرد کد خود را در یک برنامه بزرگ به خاطر بسپارید، بلکه یک تمرین ضروری در یک محیط کاری مشترک است، زیرا به دیگران اجازه می دهد تا بفهمند کد شما چه کاری انجام می دهد.

به طور منظم تمرین کنید

هر روز کد بزنید

تسلط بر یک زبان برنامه‌نویسی قبل از هر چیزی به زمان نیاز دارد. حتی زبان ساده‌تری مانند پایتون، که درک نحو (syntax) اولیه آن ممکن است فقط یک یا دو روز طول بکشد، برای اینکه واقعاً در آن مهارت پیدا کنید به زمان زیادی نیاز دارد. مانند هر مهارت دیگری، تمرین کلید افزایش مهارت است. سعی کنید هر روز، حتی اگر فقط یک ساعت بین کار و شام باشد، کمی وقت برای کد زدن بگذارید.

برای برنامه های خود هدف تعیین کنید

با تعیین اهداف قابل دستیابی اما چالش برانگیز، قادر خواهید بود شروع به حل مشکلات و ارائه راه حل کنید. سعی کنید به یک برنامه کاربردی ساده مانند ماشین حساب فکر کنید و راهی برای ساخت آن پیدا کنید. از نحو (syntax) و مفاهیمی که یاد گرفته اید استفاده کنید و آنها را در کاربردهای عملی به کار ببرید.

با دیگران صحبت کنید و برنامه های دیگران را بخوانید

جوامع برنامه نویسی زیادی وجود دارد که به زبان ها یا رشته های خاصی اختصاص داده شده اند. پیدا کردن و مشارکت در یک جامعه می تواند برای یادگیری شما معجزه کند. شما به نمونه ها و ابزارهای مختلفی دسترسی پیدا خواهید کرد که می توانند در فرآیند یادگیری شما به شما کمک کنند. خواندن کد سایر برنامه نویسان می تواند الهام بخش شما باشد و به شما کمک کند تا مفاهیمی را که هنوز به طور کامل یاد نگرفته اید، درک کنید.

تالارهای گفتگوی برنامه نویسی و جوامع آنلاین زبان مورد نظر خود را بررسی کنید. حتما مشارکت کنید و فقط به طور مداوم سوال نپرسید. این جوامع معمولاً به عنوان فضایی برای همکاری و بحث و نه صرفاً پرسش و پاسخ دیده می شوند. در صورت نیاز درخواست کمک کنید، اما برای نمایش کار خود و پذیرش رویکردهای مختلف آماده باشید.

هنگامی که کمی تجربه کسب کردید، شرکت در یک هکاتون (hackathon) یا رویداد برنامه نویسی را در نظر بگیرید. این رویدادها مسابقاتی هستند که افراد یا تیم ها با زمان محدود برای توسعه یک برنامه کاربردی، معمولا بر اساس یک موضوع خاص، رقابت می کنند. این رویدادها می توانند بسیار سرگرم کننده باشند و راهی عالی برای ملاقات با سایر برنامه نویسان هستند.

خودتان را به چالش بکشید تا سرگرم کننده بماند

سعی کنید کارهایی را انجام دهید که هنوز بلد نیستید. راه هایی برای انجام کار (یا کار مشابه) را بیابید، و سپس سعی کنید آن را در برنامه خود پیاده کنید. سعی کنید به برنامه ای که “اساسا” کار می کند راضی نشوید. هر کاری که می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید همه جنبه ها بی عیب و نقص عمل می کنند.

گسترش دانش خود

در دوره های آموزشی شرکت کنید.

بسیاری از دانشگاه ها، کالج های محلی و مراکز اجتماعات دوره ها و کارگاه های برنامه نویسی را ارائه می دهند که می توانید بدون نیاز به ثبت نام در دانشگاه در آنها شرکت کنید. این دوره ها می توانند برای برنامه نویسان تازه کار عالی باشند، زیرا می توانید از یک برنامه نویس با تجربه کمک های عملی دریافت کنید و همچنین با سایر برنامه نویسان محلی ارتباط برقرار کنید.

برای یادگیری، کتاب بخرید یا قرض بگیرید

هزاران کتاب آموزشی برای تقریبا هر زبان برنامه نویسی قابل تصوری وجود دارد. در حالی که دانش شما نباید صرفاً از کتاب حاصل شود، اما کتاب ها منابع مرجع عالی هستند و اغلب حاوی نمونه های مفید زیادی هستند.

ریاضی و منطق را مطالعه کنید

آموزش رایگان برنامه نویسی

بیشتر برنامه نویسی شامل محاسبات پایه می شود، اما ممکن است بخواهید مفاهیم پیشرفته تری را مطالعه کنید. این امر به ویژه در صورت توسعه شبیه سازی های پیچیده یا سایر برنامه های با الگوریتم سنگین اهمیت دارد. برای اکثر برنامه نویسی های روزمره، به ریاضیات پیشرفته زیادی نیاز ندارید. مطالعه منطق، به ویژه منطق رایانه، می تواند به شما در درک نحوه بهترین برخورد با حل مسائل پیچیده برای برنامه های پیشرفته تر کمک کند.

هرگز برنامه نویسی را کنار نگذارید

یک نظریه محبوب وجود دارد که برای تبدیل شدن به یک متخصص به حداقل 10000 ساعت تمرین نیاز است. در حالی که این موضوع قابل بحث است، اصل کلی همچنان پابرجا است: تسلط به زمان و فداکاری نیاز دارد. انتظار نداشته باشید که همه چیز را یک شبه یاد بگیرید، اما اگر متمرکز بمانید و به یادگیری ادامه دهید، به خوبی ممکن است در زمینه خود به یک متخصص تبدیل شوید.

یک زبان برنامه نویسی دیگر یاد بگیرید

در حالی که مطمئناً با تسلط بر یک زبان می توانید به کار خود ادامه دهید، بسیاری از برنامه نویسان با یادگیری چندین زبان به شانس موفقیت خود در این زمینه کمک می کنند. زبان دوم یا سوم آنها معمولاً مکمل زبان اولشان است و به آنها امکان می دهد برنامه های پیچیده تر و جالب تری را توسعه دهند. هنگامی که تسلط خوبی روی اولین زبان برنامه نویسی خود پیدا کردید، ممکن است زمان شروع یادگیری یک زبان جدید فرا رسیده باشد.

به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که یادگیری زبان دوم شما بسیار سریعتر از زبان اول پیش می رود. بسیاری از مفاهیم اصلی برنامه نویسی، به ویژه اگر زبان ها به هم نزدیک باشند، در زبان های مختلف منتقل می شوند.

آموزش رایگان برنامه نویسی

به کار گیری مهارت های خود

در یک برنامه چهار ساله ثبت نام کنید
در حالی که الزاماً ضروری نیست، یک برنامه چهار ساله در یک کالج یا دانشگاه می تواند شما را در معرض انواع مختلف زبان های برنامه نویسی قرار دهد و همچنین به شما کمک کند تا با متخصصان و دانشجویان دیگر ارتباط برقرار کنید. این روش مطمئناً برای همه مناسب نیست و بسیاری از برنامه نویسان موفق هرگز در یک مؤسسه چهار ساله تحصیل نکرده اند.

آموزش برنامه نویسی در رامسر

نمونه کار بسازید

با ایجاد برنامه ها و گسترش دانش خود، مطمئن شوید که تمام بهترین کارهای شما در یک نمونه کار (portfolio) ذخیره می شود. شما می توانید این نمونه کار را به عنوان نمونه ای از کاری که انجام می دهید به استخدام کنندگان و مصاحبه کنندگان نشان دهید. حتماً تمام کارهایی را که به تنهایی انجام داده اید درج کنید و مطمئن شوید که اجازه دارید هر کاری را که با شرکتی دیگر انجام داده اید نیز در آن بگنجانید.

چند پروژه فریلنسری انجام دهید

بازار فریلنسری بزرگی به خصوص برای توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایل وجود دارد. چند کار فریلنسری کوچک را بر عهده بگیرید تا نحوه عملکرد برنامه نویسی تجاری را درک کنید. اغلب می توانید از پروژه های فریلنسری برای کمک به ساخت نمونه کار خود و اشاره به کارهای منتشر شده استفاده کنید.

نرم افزار رایگان یا تجاری خود را توسعه دهید

برای کسب درآمد از برنامه نویسی، لزومی ندارد برای یک شرکت کار کنید. اگر مهارت کافی داشته باشید، می توانید به صورت مستقل نرم افزار توسعه دهید و آن را برای فروش، چه از طریق وب سایت خود یا از طریق یک بازار دیگر، منتشر کنید. آماده باشید تا از هر نرم افزاری که برای فروش تجاری عرضه می کنید، پشتیبانی ارائه دهید، زیرا مشتریان انتظار دارند خریدشان به درستی کار کند.

آموزش رایگان برنامه نویسی در رامسر

نرم افزار رایگان (Freeware) روشی محبوب برای توزیع برنامه ها و ابزارهای کوچک است. توسعه دهنده در این روش پولی دریافت نمی کند، اما راهی عالی برای ایجاد شهرت و معرفی خود در جامعه برنامه نویسی است.

برای حضور در دوره های آموزش برنامه نویسی در رامسر می توانید از طریق آموزشگاه سبک کار اقدام کنید. آموزشگاه سبک کار در رامسر با سبکی نوین در حال آموزش برنامه نویسی به دانش پذیران می باشد که از سنین 6 سالگی می توانید اقدام کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید در تلگرام با ما در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
3 ماه قبل

[…] نکات آموزشی نحوه شروع یادگیری برنامه نویسی، به «چگونه زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیریم؟» مراجعه […]

جدیدترین مقالات

فهرست مطالب

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x